Kto to jest copywriter?

Kto to jest copywriter?

Od jakiegoś czasu obserwuję istny boom na copywriting. Jednak nazwa zawodu wciąż nie jest dla wszystkich oczywista i rodzi wiele pytań. Dla wielu osób brzmi nowocześnie i atrakcyjnie, a innym kojarzy się wyłącznie z możliwością pracy po godzinach.

Dlaczego copywriting?

Od znajomych słyszę często pytanie „Czym się zajmujesz?” lub „Copywriter, co to znaczy? ”. Pierwszy raz to pytanie zadała mi Pani z urzędu: „Co to za zawód?”, „Jak to się pisze?”. Z drugiej strony natomiast nie dziwię się, bo copywriting jako jeden z elementów marketingu to obszerna dziedzina. Copywriter to nie pisarz, ale jedno nie wyklucza drugiego. Tutaj istotne jest pisanie treści do Internetu, czyli tak zwany webwriting. Copywriting uwzględnia nie tylko pisanie haseł reklamowych, artykułów, ale obejmuje również treści na strony www i typu SEO, czyli takie, które wspomagają pozycjonowanie. Treści mają być przyjazne dla użytkownika i są częścią strategii marketingowej firmy. Większość copywriterów zajmuje się również namingiem, czyli tworzeniem nazw nowo powstałych usług i produktów. To wyjątkowo kreatywny obszar, ale niewiele osób decyduje się na zawężenie swoich usług wyłącznie do namingu.

Praca copywritera opiera się o 3 czynności:

  • czytanie,
  • research informacji,
  • pisanie.

Myślę, że właśnie te fazy pracy oraz ich różnorodność sprawiają, że ten zawód jest atrakcyjny i “da się lubić”. Wiele osób chce po prostu spróbować w nim swoich sił, jednak pozostaje w branży na dłużej. Nie ulega wątpliwości, że to zawód, do którego predysponowane są osoby lubiące pracę ze słowem, dlatego copywriterzy coraz częściej poszerzają swój zakres usług o redakcję i korektę tekstu. W branży ceniona jest również eksperckość, dlatego copywriterami coraz częściej zostają specjaliści z poszczególnych dziedzin. W ten sposób możliwe jest zapewnienie wysokiego poziomu merytorycznego treści, czyli takiego, jakiego zaczynają szukać użytkownicy.

Jak mogę Ci pomóc?

Zajmuję się copywritingiem i na początku mój wachlarz usług nie był tak szeroki, jak teraz. Pomysł na rozszerzenie usług przyszedł z czasem, który nadal robi swoje. Doświadczenie to dla mnie przede wszystkim jakość napisanych tekstów. Metodą prób i błędów zweryfikowałam jakość swojej pracy. Po 3 latach wiem, w jakich tematach się dobrze czuję, a jakich się nie podejmę. Wśród nich są: budownictwo, hydraulika i architektura. Jeśli dostaję maila z takim zapytaniem po prostu, odmawiam. Lubię wyzwania, ale są rzeczy, które mnie zwyczajnie przerastają. Wciąż jednak mogę Ci pomóc na wiele sposobów. Jako copywriter sprzedaję słowem, co w praktyce oznacza, że pokazuję w ten sposób korzyści wynikające z wyboru danego produktu czy usługi.

Dla swoich klientów tworzę:

  • opisy produktowe,
  • wpisy blogowe,
  • opisy kategorii w sklepach internetowych,
  • artykuły eksperckie.

 

Ile kosztuje dobry copywriting?

Wiesz czego chcesz, ale zastanawiasz się, ile za to zapłacisz? Niestety nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Cena jest uzależniona od rodzaju tekstu i jego objętości. Przestałam wyceniać, na przykład wpisy blogowe na podstawie 1000 zzs. Dlaczego? Ilość niestety w zawodzie copywritera, ale też innych freelancerów nie jest miarodajna. Są tematy, które wymagają porządnego researchu uwzględniającego strony obcojęzyczne. Najistotniejszy w mojej pracy jest czas. Klientowi tekst może się nie spodobać, ale czasu nie da się cofnąć, a największą jego część pochłania research informacji. Samo pisanie – niejednokrotnie zajmuje mało czasu i jest proste. Poza tym to umiejętność, którą da się wyćwiczyć. Warto wspomnieć, że na cenę wpływa również czas realizacji. Dla mnie jest to uczciwe postawienie sprawy, jeśli mam coś zrobić w ciągu 24 godzin to rzucam wszystkie zlecenia, więc stawka wzrasta dwukrotnie. Nie jestem tutaj wyjątkiem i lubię przejrzyste zasady współpracy.

Jak wygląda współpraca z copywriterem?

Większość copywriterów ma swoją formatkę briefu lub zadaje dużo pytań przed przystąpieniem do realizacji. Ja preferuję rozmowę na Skype, którą nazywam bezpłatną konsultacją. Dodatkowo zawsze wysyłam maila z pytaniami, aby zawsze móc wrócić do naszych ustaleń. Przed napisaniem jakiekolwiek tekstu muszę wiedzieć, czym zajmuje się firma i co chce przekazać swojej grupie docelowej i wreszcie kto nią jest! Zauważyłam, że to ostatnie pytanie przysparza wielu problemów. Proces realizacji zlecenia to również kwestie formalne – czas realizacji, sposób przekazania dzieła, umowa (wersja elektroniczna, papierowa, a może obydwie). Współpraca to również ustalenie warunków płatności. Wielu freelancerów wciąż wystawia fakturę za pośrednictwem innych portali, ponieważ nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Ten post ma 2 komentarzy

    1. Aleksandra Kowalczyk

      Dokładnie tak!

Dodaj komentarz